tisdag 15 januari 2008

Mode

"Blogga mer om mode" (ringde Sid&Sally-Judith och sa). Blogga mer om mode. I get the point. Mode är ju fantastiskt på alla sätt. Det påverkar oss varje dag. Och allt annat positivt man kan säga om mode. Att skriva om mode är en konst. Svårt. Det är inte svårt att skriva om mode om man bara visar kläder, men att verkligen skriva om mode. Det kära J, det är en konst. Men jag ska inte vara blyg, jag ska försöka.

Jag tänker mig att skriva ett långt reportage om hur jag ser på det här med mode. Vad jag köper och varför jag köper det. Hur jag tänker när jag ser ett par snordyra skor från Balenciaga. Jag tänker skriva om varför jag köper saker och vad tanken bakom är. För jag tror mode börjar där. I tanken bakom. Mode är filosofi och förstår man bara grunden i den filosofin behöver man inte oroa sig.

Mitt första och förmodligen mest värdefulla stiltips är att handla dyrt. Det kanske låter snobbigt och jobbigt. Och jag kan meddela att det är ganska jobbigt men inte snobbigt. För min tanke är att bara köpa kläder som jag känner mig vansinnigt snygg i. Vanligtvis känner jag mig snyggare i dyrare kläder. Väljer jag mellan en t-shirt på HM för 200 kronor och en t-shirt från Tommy Hilfiger för 600 kronor så väljer jag t-shirten från Hilfiger. Alltid. Jag vet att i det långa loppet så kommer jag känna mig snyggare i den dyra t-shirten.

Varför är det då så? Jag tror helt att det finns en vansinnigt enkel förklaring och det är att dyra saker är svårare att köpa. Saker som är svåra att genomföra njuter man av längre, samma sak gäller för kläder. Plagg som är svåra köpa för att de är dyra eller svårtillgängliga njuter man av mer och längre.

Det finns även en annan förklaring till att dyra kläder är bättre i det långa loppet och det är naturligtvis kvalitén. Dyra kläder har oftast (definitivt inte alltid) bättre kvalité. Alltså är de skönare och de håller längre.

Nu till det sista jag vill säga i detta inlägg. Det häftiga med att köpa plagg som man känner sig vansinnigt snygg i är att människor runt omkring en uppfattar det. Att bära kläder som ger en självförtroende borde vara lika självklart som att duscha för att lukta gott. Ett snyggt yttre ger ett starkt och balanserat inre.

Det var det första jag vill säga om mode. I morgon ska jag vara lite mer konkret och visa kläder och skor som jag inte kan leva utan.

Inga kommentarer: