lördag 1 mars 2008

Det är i tunnelbanan det händer


När jag vill uppleva något märkligt beger jag mig alltid till tunnelbanan. Det är ett säkert kort. Konstiga människor verkar känna sig hemma där. Det kanske är som så att tunnelbanan är platsen där konstiga människor känner sig normala.
De noterar sina märkliga tankar och sitt märkliga beteende. Ser en ännu konstigare människa. Och tänker: "nämen, jag är väl inte så märklig". Sen känns livet lite lättare.

Igår satt jag bredvid en dam som läste Dagen Industri (vilken skittråkig tidning). Det är väl inte så konstigt att någon sitter och läser den tidningen på tunnelbanan kan man tycka. Men det var det. Kvinnan, som hade byxor som var så korta att hela smalbenet syntes, satt och läste högt. Jag hörde till exempel: (läs med tysk brytning) "Lichtenstien, mmm, det är där dom är".....

Det var gårdagens märkligaste. I tunnelbanan. Som vanligt.

Inga kommentarer: